Media toimi vaihteeksi niinkuin median kuuluu toimia eli Turun Sanomat paljasti Liikenneministeri Merja Kyllösen (vasemmistoliitto) suunnitelman kerätä tiemaksuja satelliittipaikannuksen avulla olevan pähkähullu eli lähes mahdoton toteuttaa asiantuntijoiden mukaan ja maksavan miljardin.

Liikenne- ja viestintäministeriö vastasi Turun Sanomien uutiseen väittämällä julkisesti että ”järjestelmän perustamiskustannukset olisivat valtiolle muutamia kymmeniä miljoonia ja korkeintaankin 100 miljoonaa euroa”.

Turun Sanomien jatkaessa asian selvittämistä Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen joutui myöntämään tiistai-iltana Turun Sanomille, ”ettei ministeriöllä ole todellisuudessa vielä minkäänlaista tietoa tiemaksujen vaatiman satelliittivalvonnan kustannuksista ”. Siitä huolimatta ministeriö oli aiemmin kiistänyt uutisen, jonka mukaan valvonta vaatii suuruusluokaltaan noin miljardin euron investoinnit.

Eli ministeriö selvästi valehteli!

Harri Pursiainen jatkaa uutisessa jossa joutui myöntämään ministeriön valehdelleen:
”Se on meidän paras arvauksemme. Mitään lukuja ei ole olemassakaan, koska teemme asiasta vasta selvitystä”.

Tämä on suomi nykyään: ministeriöt valehtelevat, ministeriöt heittelevät arvioita hatusta ilman selvityksiä ja hallituksen ministeri on päättänyt ajaa tietynlaista järjestelmää suomeen vaikka ministeriöllä ei ole mitään selvityksiä muutoksen hyödyistä,haitoista tai kustannuksista.

Ministeri Kyllönen ajaa oman poliittisen ylpeytensä takia järjestelmää josta EI ole mitään hyötyä sillä verot pystytään nykyisinkin keräämään hyvin autoilusta bensan hinnan verottamisen kautta ja Kyllösen omaksi saavutuksekseen haaveilema autoilijoiden kyykytys- ja kyttäysjärjestelmä loisi vain lisää byrokratiaa, maksaisi muutenkin jatkuvasti miljarditolkulla velkaantuvalle suomelle miljardin lisää perustamiskustannuksina ja lisäisi tietoisesti autoilijoiden taakkaa autoilijoiden joutuessa maksamaan lisääntyneen byrokratian kustannukset sillä ministerille ja ministeriön byrokraateille luulisi olevan selvää että vakuutusyhtiöt perivät järjestelmän kustannukset 100% varmasti täysimääräisesti autovakuutuksen ottajilta.

Vain täydelliset idiootit voisivat luulla oikeasti että vakuutusyhtiöt maksaisivat 10-20 euroa kuukaudessa per auto maksavan järjestelmän käyttökustannukset omista voitoistaan ja en usko ministeri Kyllösen ja ministeriön byrokraattien olevan täydellisiä idiootteja joten ainoa mahdollisuus on että he toimivat oman poliittisen ylpeytensä sokaisemina saadakseen jotain aikaan piittaamatta autoilijoista pätkääkään.

Eivätkö poliitikot oppineet paskalaista mitään?

Eivät tietenkään oppineet sillä ainoa kieli jota poliitikot ymmärtävät on se kun he putoavat eduskunnasta.

Lähteet:

Turun Sanomien uutinen joka paljasti autoilijoiden kyykytys- ja kyttäysjärjestelmän mielettömyyden:

Tiemaksujen keruu satelliitin avulla maksaisi miljardin

Turun Sanomat 18.10.2011 04:58:29

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) aikomus kerätä tiemaksuja satelliittipaikannuksen avulla on asiantuntijoiden mukaan lähes mahdoton toteuttaa. Kyllösen viime viikolla julkistamaan suunnitelmaan suhtaudutaan epäillen jopa liikenneministeriön sisällä. – Yleisesti on annettu toiveikas kuva siitä, miten yksinkertaisesti järjestelmä on toteutettavissa, ja miten teknologia on jo olemassa. Todellisuudessa tärkeimmät asiat, eli maksujen varmistaminen ja huijausyritykset, ovat täysin ilmassa, liikenneneuvos Lassi Hilska sanoo.

Tiemaksuja kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Paikantimen radiosignaalin voi kuitenkin halutessaan peittää vaikkapa foliolla.

Vastaavia gps-tiemaksuja peritään jo Saksassa moottoriteillä liikkuvilta rekoilta. Niitä seurataan kuitenkin samalla sadoilla kameroilla ja kymmenillä autopartioilla. Hilskan mukaan vastaava ei onnistu täällä, sillä maksuja suunnitellaan kaikille yleisille teille.

– Hoidetaanko seuranta katsastuksen yhteydessä sinetöidystä matkamittarista? Miten eritellään yksityisillä teillä, ulkomailla tai vaikkapa autolautalla liikkumiset, Hilska kysyy.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kritisoi järjestelmän ”järjettömiä” kustannuksia. Suppeampi järjestelmä maksoi Saksassa yli 700 miljoonaa euroa.

– Tällaisessa miljardihankkeessa vastaan tullee tuttu tilanne. Kun veronmaksaja maksaa, lähdetään liikkeelle kympistä ja todetaan sitten, että valmista tuli mutta maksoi satasen, Nieminen toteaa.

Kyllönen vakuutti, että tiemaksu ei tule autoveron päälle. Nieminen ei niele lupausta.

– Milloin valtio on luopunut vapaaehtoisesti veroista? Viime vuonna ehdotettu ruuhkamaksu vastaa keskiluokkaiselle neljän prosentin korotusta tuloveroon, Nieminen toteaa.

http://www.ts.fi/online/kotimaa/267568.html

LVM yritti kumota uutisen valehtelemalla:

Ministeriö: Paikannus maksaisi vain kymmeniä miljoonia

STT 18.10.2011 05:09:32

Tiemaksujen kerääminen satelliittipaikannuksen avulla ei maksaisi miljardia, väittää Liikenne- ja viestintäministeriö.

Ministeriön mukaan järjestelmän perustamiskustannukset olisivat valtiolle muutamia kymmeniä miljoonia ja korkeintaankin 100 miljoonaa euroa. Lisäksi järjestelmän muiden käyttäjien, kuten vakuutusyhtiöiden, kustannettavaksi tulisi aluksi 10-20 euroa kuukaudessa ajoneuvoa kohti.

Turun Sanomat kertoi tiistaina, että satelliittipaikannus maksaisi ainakin miljardin. Saksassa Suomea suppeampi järjestelmä maksoi yli 700 miljoonaa. Ministeriön mukaan Saksan mallin kustannuksia ei ole mielekästä verrata Suomessa keskusteltavaan malliin täysin erilaisen toteutustavan ja teknologian kehityksen takia.

Ministeriöstä vakuutetaan myös, että järjestelmän huijausyrityksiin varaudutaan ja ne estetään. Satelliittia on väitetty voivan huijata, jos gps-paikantimen peittää foliolla.

http://www.ts.fi/online/kotimaa/267632.html

Liikenne- ja Viestintäministeriö joutui myöntämään valehtelunsa:

LVM myöntää ottaneensa tiemaksuvalvonnan hinnan hatusta

Turun Sanomat 18.10.2011 16:12:08
(Päivitetty 18.10.2011 21:18:23)

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen myönsi tiistai-iltana Turun Sanomille, ettei ministeriöllä ole todellisuudessa vielä minkäänlaista tietoa tiemaksujen vaatiman satelliittivalvonnan kustannuksista. Siitä huolimatta ministeriö oli aiemmin kiistänyt uutisen, jonka mukaan valvonta vaatii suuruusluokaltaan noin miljardin euron investoinnit. Ministeriön mukaan summa olisi korkeintaan sataan miljoonaa.

– Se on meidän paras arvauksemme. Mitään lukuja ei ole olemassakaan, koska teemme asiasta vasta selvitystä, myönsi illalla puhelimitse tavoitettu kansliapäällikkö Pursiainen.

Turun Sanomat oli sitä ennen esittänyt hänelle ministeriön itsensä jo 2009 teettämän selvityksen pääkaupunkiseudun ruuhkamaksujen kustannuksista. Niiden arvioitiin tuolloin vaativan 40–180 miljoonan euron investoinnit.

Vuotuisen ylläpidon kuluiksi arvioitiin 10–50 miljoonaa euroa vuodessa.

– Voi se ollakin. Ei minulla ole sitä selvitystä tässä, Pursiainen totesi.

Hänen mukaansa hintojen odotetaan joka tapauksessa laskevan, kun laitteistoa tulee käyttöön enemmän.

– Elektroniikassa hintoja on aina mahdotonta arvioida varmasti etukäteen. Esimerkiksi voi ottaa sen, mitä digiboksien ennustettiin maksavan kymmenen vuotta sitten ja mitä ne lopulta maksoivat, Pursiainen muistuttaa.

Turun Sanomien saamassa hinta-arviossa verrokkina käytettiin Saksaa, jossa pelkän rekkaliikenteen valvontalaitteisto tuli maksamaan noin 700 miljoonaa euroa. Kansliapäällikkö Pursiainen myöntää tiedon periaatteessa oikeaksi. Hänen mukaansa ratkaiseva ero Suomen ja Saksan hintojen välillä tulee siitä, että investoinneille yritetään saada täällä muitakin maksajia kuin valtio.

– Sitähän ei tehtäisi pelkästään verotusta varten, vaan siitä hyötyisivät esimerkiksi vakuutusyhtiöt. Samaan järjestelmään voidaan liittää paljon muitakin palveluja, Pursiainen huomauttaa.

Pursiaisella ei ole epäilystä siitä, etteivätkö vakuutusyhtiöt suostuisi maksamaan tuntuvaa osaa kustannuksista.

– Nehän ovat mukana kehitystyössä jo nyt, hän huomauttaa.

http://www.ts.fi/online/kotimaa/267879.html